Czujemy się pokrzywdzeni nowym poziomem stawek za dostęp do infrastruktury PKP PLK. Nie wpłyną jednak one na wzrost cen biletów – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Marta Milewska, rzeczniczka Przewozów Regionalnych.
PR były jednym z przewoźników pasażerskich, którego władze najmocniej krytykowały nowy cennik PKP Polskich Linii Kolejowych. Zakłada on przeciętny spadek stawek za dostęp do infrastruktury o 20,4%, jednak w przypadku niektórych kategorii pociągów i kategorii linii nastąpi wzrost kosztów. Odczują go szczególnie przewoźnicy pasażerscy dysponujący lekkimi składami (głównie autobusami szynowymi i ezt). Dodatkowo PKP PLK podniosły tzw. stawki „towarzyszące” – związane m.in. z usługą udostępniania peronów czy też zapowiedziami głosowymi i wizualnymi.
Kilka dni temu Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził nowy cennik PKP PLK, mimo iż niektórzy przewoźnicy pasażerscy zwracali się do UTK, by nowe stawki zostały odrzucone. Cennik wejdzie w życie w grudniu br., wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy.
- Z przykrością przyjęliśmy wiadomość dotyczącą zatwierdzenia projektu stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej i tzw. opłat towarzyszących, związanych m.in. kosztami obsługi systemu informacji pasażerskiej, z którego wynika, że w przypadku Przewozów Regionalnych koszty uruchamiania pociągów na liniach PKP PLK spadną jedynie nieznacznie, a niektóre opłaty nawet wzrosną. – mówi Marta Milewska. – Biorąc pod uwagę publiczne informacje mówiące o obniżce kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej o 20 proc., czujemy się pokrzywdzeni takim poziomem stawek. Jednak zatwierdzenie nowego cennika Polskich Linii Kolejowych nie wpłynie negatywnie na ceny biletów na pociągi Przewozów Regionalnych. Nie zamierzamy ich bowiem podnosić – dodaje rzeczniczka PR.
Kierownictwo PKP PLK tłumaczy, że nowa kalkulacja stawek została dokonana na bazie wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 maja 2013 r. w sprawie C 512/10. Zgodnie z wyrokiem, do wyznaczenia stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej należy przyjąć wyłącznie koszty, które są bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami. W konsekwencji, PKP PLK dostosowały metodykę wyznaczania planowanych kosztów do wyroku ETS, a średni spadek stawki jednostkowej w stosunku do cennika 2012/13, wynoszący 20,4%, jest tego odzwierciedleniem.